26 Nisan 2018 Perşembe

SCREENPRINT YÖNTEMİ İLE KUMAŞ ÜZERİNE BASKI YAPIMI



Herkese selamlar :) Hiç "Screenprint" tekniğini duymuş muydunuz ? Her ne kadar bu yöntemin çok farklı çeşitleri olsa da en zor ve pahalı olanı ipek kumaş ile yapılanı sanırım. Bu yöntemin adına serigrafi deniyor. Yöntem kısaca şöyle; metal ya da ahşap çerçeveye ipek kumaş geriliyor. Bu oluşturduğunuz kalıba baskı yapılacak yerler açık diğer yerler maskeleme yöntemi ile kapatılmış olacak şekilde baskı kumaş, cam ya da kağıt üzerine geçiriliyor. İnternette tam bir araştırma yaptığınız zaman kullanılan kumaşın iplik kalınlığından tutunda kullandığınız boyaya kadar herşeyin durumu ne kadar çok etkilediğini ve ne kadar ince bir iş olduğunu anlayabilirsiniz :)

Tabi ki bizim yapacağımız yalancı bir serigrafi çalışması olacak. Bundan birkaç ay önce instagramda keşfettiğim yabancı bir sayfa ile başladı benim merakım. Sonra çeşitli yöntemler kullanılarak baskılar yapıldığını öğrendim. Mesela en basitinden bildiğiniz kasnağa tülbent gibi bir kumaş geriyorsunuz. Ardından yazıcıdan aldığınız çıktıyı altına koyup desenin üzerinden kalemle geçiyorsunuz yani deseni tülbente aktarmış oluyorsunuz. Diyelim ki bir yaprak desenini çizdiniz tülbente. Yaprak deseninin içi boş kalacak şekilde etrafını dekupaj tutkalı ile tutkallıyorsunuz ve kurumaya bırakıyorsunuz. Böylece dekupaj tutkalı diğer boş bölgelerin baskı yaparken kumaşa geçmesini engellemek için maskeleme görevi görmüş oluyor. Sonra boyayı döküp çekerek yaprak deseninden isterseniz 1000 tane baskı alabiliyorsunuz :)

Benim instagramda gördüğüm sayfada ise sanatçı su geçirmeyen kağıt kullanıyor. Nasıl dediğinizi duyar gibiyim ama gerçekten de böyle bir kağıt varmış. Duyunca ben de çok şaşırdım. Şablonu bu kağıdın üzerine çıkarıp içini stencil gibi kesiyor ve tül ya da ipek gerilmiş kasnağına bu şablonları sabitleyerek çalışıyor. İşin güzel yanı kağıtlar su geçirmez oldukları için tekrar tekrar kullanılabiliyor.

Öğrendiklerim üzerine ben de küçük bir deneme yaptım. Belki su geçirmeyen kağıdım yok ama benim de etiket kağıdım var :) Etiket kağıdı üzerine bir yaprak çıktısı alıp stencil gibi içini kestim.


Hemen ardından yapışkanlı yüzeyini ayırıp gerdiğim tülün üzerine yapıştırdım. Bu arada eski projelerden kalan bir ahşap çerçevem vardı ve evde bir parça tülüm vardı. Belki normalde tül kullanılmıyordur ama denemek istedim. Tülü çerçeveye zımbaladım iyice gererek.



Altına kumaşınızı koyuyorsunuz ve kumaşın altına bir karton yerleştirmeyi unutmayın. Sonra boyayı döküp kartonla üzerinden süpürüyorsunuz boyayı.


Kurumasını beklemeden çerçeveyi kaldırıyorsunuz.


 Ve işte sonuç :) Tropikal kumaşım :) Sizce de çok eğlenceli değil mi ? Bu yöntemle hiç kimsede olmayan çok farklı kumaşlar, çerçevelerinizin içine farklı tarzda desenler yapabilirsiniz :)


1 yorum: